Du er her

Investering sender dansk golf-app ud i verden

Ingenium Golf sætter med Midtjysk Iværksætterfond i ryggen strøm til forholdet mellem golfklubber og spillere. Eksportmarkedet ligger åbent for de midtjyske "disruptere", der konstant udvikler produktet.

Ideen er egentlig lige så enkel, som den er genial. Tag et efterspurgt produkt – i dette tilfælde golfbanernes baneguides til spillerne – og sæt strøm til, så løsningen bliver fleksibel, effektiv, brugervenlig og skalérbar.

Det har Ingenium Golf gjort, og via en investering fra Midtjysk Iværksætterfond er virksomheden på kort tid blevet førende i Danmark. De fem medarbejdere har samtidigt slået bolden solidt ind på markedet i både Norge, Sverige og Tyskland og vejen ligger nu åben til et potentiale, der nok bedst beskrives med et lidt fakta fra golfsportens verden: Der er nemlig cirka 60 mio. spillere på verdensplan og de spiller golf på mere end 30.000 baner. Alle har de behov for baneguides, og de fleste bruger stadig den "gammeldags" metode med trykte guides i stort oplag.

- Vi har taget en god gammel måde at informere golfspillere på via trykte baneguides, og så har vi disruptet den ved at gøre den digital og samtidigt give den enkelte golfbane fuld kontrol over den information, de giver spillerne, forklarer direktør og medejer i Ingenium Golf Hans Henrik Junge. Står det til ham, kommer en meget stor del af verdens golfspillere til at stifte bekendtskab med en eller flere løsninger fra den midtjyske virksomhed.

- Tidligere har opmåling af golfbanerne været en omkostningstung proces, og derfor har banerne haft de samme baneguides gennem mange år, selv om banerne har ændret udseende. Vores løsning giver golfbanerne en GPS-opmålings-app og dermed mulighed for at informere om ændringer, når de sker – samtidigt med, at der kan laves opdaterede trykte guides i små oplag, forklarer Hans Henrik Junge.

Erfaren hånd på idé-sprøjten
Hans Henrik Junge, der har 20 års erfaring som teknologidirektør i store virksomheder, kom selv ind i virksomheden som investor, og som nævnt står han langt fra alene med sin tro på produktet, der flere gange har fået risikovillige millioner fra Midtjysk Iværksætterfond. . Fonden er oprettet af Region Midtjylland i 2012 for netop at understøtte iværksættere med vækstpotentiale, og Ingenium Golf fik senest kapital i 2016, der sikrer, at alle golfbaner i Danmark nu lanceres i en digitaliseret baneguide med score-kort og automatisk afstandsberegner.
I august 2016 var Ingenium Golf med til at understøtte den stort anlagte Made In Denmark turnering i Himmerland med en løsning, der gav mulighed for styrket kommunikation mellem de turneringsansvarlige, sponsorerne og ikke mindst spillerne. Og nu handler det så om at finde en model for samarbejde med udenlandske golfklubber, mens produktet konstant udvikles. Det kræver en fast hånd på rattet, lyder det fra direktøren, der står i spidsen for selskabet sammen med opfinderen af produktet Jacob Markussen.
Nye måder at tjene penge på
- Udfordringen i mange start ups er, at man sprøjter ideer til højre og venstre. Her har jeg evnen og erfaringen til at kunne fokusere indsatsen, siger Hans Henrik Junge og fortsætter.
- Vi har et godt produkt, som der er blevet taget godt imod. Nu skal vi evne at udvikle nye løsninger og tænke rundt om produktet, mens vi samtidigt holder fast i kernen: At skabe værdi for golfbanerne ved at tilbyde dem nye måder at tjene penge på.

Han udpeger målet som en bredt dækkende løsning, der tilbyder optimal digitaliseret håndtering af alle de behov, der er omkring en golfbane.

- Vi skal levere god service til ejerne af golfbanen, god service til greenkeeperne, til spillerne, til sponsorerne og så videre. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi bedst gør det på globalt plan for internationaliseringen er i fuld gang, lyder det.

Investeringsfond sikrer vækstmuligheder
Ingenium Golf er en af mere end 80 midtjyske virksomheder, der har været i kontakt med Den Midtjyske Iværksætterfond, som investerer enten igennem Nupark Accelerace Invest eller sammen med andre investorer.

Fonden blev etableret af Region Midtjylland i 2012 med 50 risikovillige millioner fra den Europæiske Socialfond. De blev så matchet med privat kapital matchet med privat kapital fra Færch, Birn og Accelerace og i projektperioden steg beløbet markant. Da alle pengene sidste år var investeret var det samlede projekt således på 153 mio. kroner.

Som det er tilfældet med Ingenium Golf, er investeringerne i stort omfang derudover blevet matchet med investeringer fra andre kilder, og en undersøgelse viser samtidigt, at metoden virker. 25 pct. af de deltagende virksomheder i dag har en omsætning på 5 mio. eller mere, mens 85 pct. fortsat har klare vækstforventninger.

- Den Midtjyske Iværksætterfond har bidraget til, at investeringsmiljøet omkring nystartede virksomheder er blevet styrket. Ikke kun ved egen investering fra Den Midtjyske Iværksætterfond, men også ved at have bidraget til, at Accelerace forløbet er blevet anvendt, siger John Sohn, Direktør for Forretningsudvikling i Nupark Accelerace og Den Midtjyske Iværksætterfond.

Ingenium Golf bringer golf ind i fremtiden
Ingenium Golf blev etableret i 2012, med den overordnede vision, at lede den digitale golf revolution med værktøjer, der sikrer spillerne gode oplevelser og banerne bedre indtjeningsgrundlag.

Selskabets klub produkt er ”Course Manager” der via en abonnementsløsning giver golfbaner adgang til præcise og opdaterede banedata, og mulighed for at promovere klub, bane og sponsorer på traditionel vis og digitalt.

Selskabets spillerprodukt er GLFR, som lanceres i april 2017. Med hele Danmarks golfer app får golfspillerne adgang til alle danske golfbaner i opdateret, digital form.

Virksomheden er landsdækkende i Danmark og er i fuld gang med internationalisering. I første omgang med klubber i Norge, Sverige og Tyskland.